Oletko lujaa luuta? Tee testi.

Novelle Plus Kalsium on oivallinen kalsiumin lähde. Siksi se on ansaitusti mukana Lujaa luuta -hankkeessa.

Tee ilmainen luustotesti

Novelle Plus Kalsium on mukana Lujaa luuta -hankkeessa, jossa mittaamme 10 000 suomalaisen luuntiheyden Terveystalon ja Bindexin kanssa.

Tässä on Novelle Plus Kalsium

  • • 40 % päivän kalsiumin tarpeesta*
  • • Pirteä karpalon maku
  • • Mainio ruoan seuralainen
  • • Makeuttamaton ja kaloriton
  • Tarkemmat tiedot tuotteesta voit lukea täältä.

*0,5 l pullossa, päivän vertailuarvon saannista

Lasillinen (2 dl) Novelle Plus Kalsiumia on yhtä kuin…

Noin 3 dl
parsakaalia

Noin puoli
lasillista maitoa

Reilut 100 g
tofua

Vajaa 1 dl
manteleita

*2 dl Novelle Plus Kalsiumia sisältää 128 mg kalsiumia

Mitä haluat tietää kalsiumista ja Novelle Plus Kalsiumista?

Mikä on osteoporoosi?

Osteoporoosi on sairaus, jossa luun lujuuden heikentyminen altistaa murtumille. Luiden vähittäinen haurastuminen on normaali osa ikääntymistä, mutta osteoporoosissa luun hajoaminen on suurempaa kuin muodostuminen. Osteoporoosia voi ennaltaehkäistä kiinnittämällä läpi elämän huomiota luuston terveyteen vaikuttaviin elämäntapoihin, kuten monipuoliseen ravitsemukseen ja liikkumiseen. Myös tupakointia tulisi välttää, sillä tupakoitsijoiden luumassa on pienempi kuin tupakoimattomilla. Lisäksi tupakointi voi heikentää kalsiumin luuta suojaavaa vaikutusta.

Mitä on kalsium ja mistä sitä saa?

Kalsiumin ansiosta luusto ja hampaat pysyvät lujina. Riittävä kalsiumin saanti ja säännöllinen liikunta yhdessä D-vitamiinin kanssa auttavat vahvistamaan luustoa. Kalsiumia tarvitaan elämän kaikissa vaiheissa. Sen tarve vaihtelee sukupuolen, iän ja henkilön mukaan. Kalsiumia saa maitotuotteista. Jos ruokavalioon ei kuulu maitotuotteita, kalsiumia saa esimerkiksi tummanvihreistä vihanneksista (kuten lehti- ja parsakaalista), pähkinöistä, siemenistä sekä kalsium-täydennetyistä tuotteista.  Proteiini edistää D-vitamiinin muuntumista aktiiviseen muotoon, jolloin kalsium imeytyy paremmin. Hyviä proteiinilähteitä ovat liha, kala, kana, maitotuotteet ja palkokasvit.

Miksi kalsium on luustolle niin tärkeä aine?

Kalsium antaa luustolle ja hampaille niiden lujuuden. Jos kalsiumin saanti ravinnosta on pitkään puutteellista, luun mineraalitiheys saattaa heikentyä. Kalsiumin tarve vaihtelee eri ikäkausina, ja sen tarvetta onkin tarkasteltava erityisesti luuston kunnon kannalta. Lapsena ja nuorena eli nopeimman kasvun aikaan kalsiumia tarvitaan paljon luuston rakennusaineeksi, mutta myös aikuisten on saatava sitä ruokavaliosta päivittäin. Aikuisella ihmisellä vain noin kymmenesosa ravinnon sisältämästä kalsiumista imeytyy. Naisilla kalsiumia kuluu raskauden aikana sikiön tarpeisiin ja imetyksen aikana maidon muodostukseen.

Miksi monipuolisen ruokavalion noudattaminen on luustolle tärkeää?

Monipuolisen ruokavalion noudattaminen on tärkeää tarvittavan energian ja ravintoaineiden saamiseksi. Luun muodostukseen tarvitaan päivittäin muun muassa D-vitamiinia, kalsiumia ja riittävästi proteiinia.

Miksi liikunta on luustolle tärkeää?

Monipuolista, luustoa kuormittavaa liikuntaa tulisi harrastaa vähintään kaksi kertaa viikossa, mieluiten päivittäin. Säännöllinen liikunta lisää merkittävästi luun massaa ja kokoa, vahvistaa luiden rakennetta kasvuiässä, ylläpitää saavutettua luumassaa ja saattaa lisätä massaa 1–3 prosenttia aikuisiässä. Lisäksi liikunta hidastaa luun menetystä vaihdevuosi-iässä ja vähentää kaatumisia ja siten myös iäkkäiden luunmurtumia.

Liikunnan säännöllisyys on tärkeää ikään katsomatta, sillä vaikutukset luustoon, tasapainoon ja lihasvoimaan eivät synny heti. Luustoa vahvistavat parhaiten liikuntalajit, joissa kannatellaan kehonpainoa ja tehdään töitä painovoimaa vastaan. Erityisesti luustoon vaikuttavat iskuja, nopeita kiertoja, vääntöä ja tärähdyksiä sisältävä liikunta. Siksi luustolle hyviä lajeja ovat esimerkiksi tanssi, voimistelu ja jumpat, pallopelit, lihaskuntoharjoittelu sekä yleisurheilun juoksu- ja hyppylajit.

Minkä verran ihminen tarvitsee kalsiumia?

Kalsiumin suositeltava saanti on aikuiselle keskimäärin 800 mg/pvä, tämän lisäksi esim. raskaana oleville on oma suosituksensa, 900 mg. Runsastakin, korkeintaan 2500 mg:n päivittäistä kalsiumin saantia siedetään yleensä hyvin, ja ihmisen keho tasaa kalsiumin saannin pääsääntöisesti hyvin. Tarkat saantisuositukset näet täältä.

Paljonko Novelle Plus Kalsiumia pitää juoda?

Juomassa on kalsiumia 64 mg/100 ml, joten 0,5 litran pullo sisältää 40 % (= 320 mg) päivän kalsiumin saantisuosituksesta (800 mg/aikuisten saantisuositus).

Mitä tarkoittaa, että Novelle Plus Kalsium on tutkittu kalsiumin lähde?

Novelle Plus Kalsium on tutkitusti hyvä kalsiumin lähde. Tämä on todennettu Helsingin yliopiston Ravitsemustieteen osaston kalsiumtutkimusryhmän tutkimuksessa v. 2009. Tieteellisessä tutkimuksessa verrattiin Hartwall Novelle Kalsium -juoman, laktoosittoman rasvattoman maitojuoman ja MegaCalcium-kalsiumvalmisteen (veteen liuotettuna) vaikutuksia kalsiumin ja luun aineenvaihduntaan terveillä nuorilla naisilla.

"Tutkimus osoitti, että Hartwall Novelle Kalsium on hyvä kalsiumin lähde ja vertailukelpoinen kalsiumin lähteenä maitojuoman ja kalsiumvalmisteen kanssa. Jo 375 ml eli vajaa puolen litran pullo Hartwall Novelle Kalsiumia vaikutti kalsiumin aineenvaihdunnan merkkiaineisiin edullisesti, mikä kertoo kalsiumin imeytymisestä", tutkimukseen osallistunut Helsingin yliopiston ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt sanoo.

Onko juoman sisältämä kalsium kasvi- vai eläinperäistä?

Novelle Plus Kalsiumin sisältämä kalsium (kalsiumlaktaatti ja -glukonaatti) ovat 100 % kasviperäisiä, juoma on siis vegaaninen.

Lähteet: Osteoporoosin Käypä hoito -suositus , Terveyskirjasto: Vahvat luut, liikuntaohje, Evira.fi, Kalsiumia sisältävän kivennäisveden kalsiumin hyväksikäytettävyys -tutkimusraportti, Helsingin Yliopisto Ravitsemustieteen osasto / Kalsiumtutkimusryhmä.

Jäikö joku asia askarruttamaan? Lähetä kysymys osoitteeseen palaute@hartwall.fi